مسابقه «رباتهای شیشه شوی» به سفارش پارک فناوری پردیس معاونت علمی، با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و با نظارت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز این معاونت برگزار میشود.
مسابقات رباتیک کاربردی میشود
مسابقه «رباتهای شیشه شوی» به سفارش پارک فناوری پردیس معاونت علمی، با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و با نظارت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز این معاونت برگزار میشود.
بنیانگذار سامانه نوآوری باز پرابلم، مسابقه «رباتهای شیشه شوی» را که با حمایت ستاد فرهنگ علم،فناوری و اقتصاد دانشبنیان و پارک فناوری پردیس برگزار میشود، قدمی برای کاربردی کردن مسابقات رباتیک در ایران دانست.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید پژمان امین مدنی برگزارکننده مسابقه «رباتهای شیشه شوی» بیان کرد: استارتاپ «پرابلم» مشکلات شرکتهای مختلف، نهادها و سازمانها را بررسی و شناسایی میکند، چرا که مشکل بهخودیخود یک نکته مبهم است. از یک مشکل میتواند چندین مسئله خارج شود. ما در پرابلم در تلاشیم تا مسئلههای ساختاریافتهی قابلاندازهگیری از مشکلات ایجاد میکنیم و با توجه به آن به طراحی مسابقهای مخصوص میپردازیم تا بتوان به بهترین راه حل رسید.
وی با اشاره به این که این دیدگاه که در دنیا با عنوان "نوآوری باز" شناخته می شود، گفت: بر این اساس است که وقتی مشکل بهصورت مسابقه و عمومی مطرح شود، نخبگان و متخصصین در حوزههای مختلف میتوانند به صورت فردی، دانشجویی، تجربی و غیره در این مسابقه شرکت کرده و راه حل خود را ارائه دهند. به این صورت به بهترین راه حل برای حل مشکل میرسیم.
امین مدنی برگزاری مسابقه «رباتهای شیشه شوی» را قدمی برای شکلگیری یک صنعت تازه در ایران عنوان کرد و گفت: این رویداد میتواند پتانسیلهای بالقوه را بالفعل کند. برگزاری مسابقه رباتهای شیشه شوی میتواند قدمی باشد تا صنعتی جدید در ایران شکل بگیرد و ماهیت مسابقات رباتیک در ایران را تغییر دهد.
وی اضافه کرد: به طور معمول مسابقات رباتیک کاربردی نیستند. برای مثال ربات مینیاب نمیتواند مینیابی کند. اما ما نخستین مسابقه رباتیک کسبوکار در ایران را راهاندازی کردهایم که خروجی نهایی آن به صورت عملی کارایی دارد.
به گفته برگزار کننده این رویداد، این اتفاق میتواند منجر به ایجاد یک صنعت تازه در ایران شود که نمونههای آن نیز در دنیا تازه است و حتی به بلوغ نرسیده اند. به طوری که 4 شرکت فعال در این حوزه اعلام کردهاند هنوز محصولات بالغی ندارند و نمیتوانند به کشورهای دیگر خدمات ارائه دهند.
وی با اشاره به اینکه در زمینه رباتهای شیشهشوی از دنیا عقب نیستیم، گفت: اگر بتوانیم از این مسابقه به دستاوردهای خوبی برسیم میتوانیم خود را به فناوریهای روز دنیا برسانیم،ربات شستوشو دهنده، موجب کاهش هزینه های جانی و مالی می شود.
امین مدنی بیان کرد: یکی از نهادهای کشورمان پیش از تحریمها در نظر داشت تا یکی از رباتهای شیشهشوی را با قیمت بالایی در حدود 5 میلیارد تومان وارد کند که تحریمها موجب فسخ این قرارداد شد. اما با برگزاری این مسابقه نه یک ربات بلکه چند شرکت رباتساز ایجاد میشود. شرکتهایی که میتوانند بازار کسب کنند و صنعت کاربردی و عملیاتی در ایران شکل میگیرد.
وی افزود: این عرصه در ایران بازار بزرگی دارد اما در کنار آن میتواند صادرات قابلتوجهی به خصوص در کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشد. چرا که این کشورها برجهای شیشهای بسیاری دارند که شست و شوی برخی از آنها با استفاده از نیروی انسانی 3 ماه آن طول میکشد.
برگزارکننده مسابقه «رباتهای شیشه شوی» توسعه این ربات ها را قدمی برای جلوگیری از صرف هزینه های مالی و جانی زیادی است که هر ساله برای تمیز کردن شیشه های برج ها انجام می شود.
با برگزاری این مسابقه، فناوری ربات شست و شو در ایران رشد میکند
وی با تاکید بر اصطلاح «سرریر فناوری» گفت: چنین مسابقهای میتواند موجب سرریز فناوری شود. اتفاقی که در مسابقات هایتک ایجاد میشود. یعنی وقتی این فناوری ایجاد شد محصولات جانبی هم در کنار آن ایجاد میشود که میتوانند کاربردهای مختلف داشته باشند. افرادی که در این مسابقه شرکت میکنند ممکن است برنده هم نشوند، اما از این دانش فنی بومی شده میتوانند رباتهای دیگری بسازند و با این کار صنعت کشور رشد پیدا کند.
امین مدنی معتقد است، بسیاری از مسائل بزرگ منطقهای را میتوان با استفاده از برگزاری مسابقه به صورت فرآیندی جلو برد. به عنوان نمونه کشور چین برنامه رشد خود را به صورت فرآیند دنبال نمیکند تا بر روی رشد موضوعی سرمایهگذاری کنند. اما چند پروژه ملی دارند که برخی محرمانه و بعضی عمومی هستند. در عمل با اجرایی شدن این پروژهها سرریز فناوری دارند. پس در پایان در آن حوزه مشخص رشد پیدا کردهاند.
وی افزود: استارتاپ پرابلم این پتانسیل را دارد که پروژههای بزرگ را به پروژههای متوالی تبدیل کند و در رشد فناوری کشور نقش عملیاتی ایجاد کند.
از دانش تخصصی برای طراحی این مسابقه استفاده شد
بنیانگذار پرابلم، ضمن اشاره به این که تبدیل این مسئله به یک مسابقه چندین ماه زبان برد، گفت: در این راه از متخصصان حوزههای مختلف از جمله انرژی، پوششهای نانو، رباتیک و دیگر متخصصان بهره بردیم تا توانستیم مشکلی که کارفرما در زمینه تمیزی و شست و شوی شیشهها داشت را به یک مسابقه قابلاندازهگیری تبدیل کردیم.
وی افزود: نتایج این مسابقه هم برای شرکت سفارشدهنده، هم برای برگزار کننده و از همه مهمتر برای کشور چند جانبه مفید است.
ایجاد کسبوکاری، یک قدم جلوتر از ارائه محصول است
به گفته امین مدنی ، رویکرد استارتاپ پرابلم از برگزاری مسابقه ایجاد کسبوکار است. چرا که کسبوکار مانا و پایا است نه یک محصول. وقتی کسبوکار ایجاد شود میتواند سالیانه محصول داشته باشد. اما وقتی تنها یک محصول تولید میشود موقتی است و طول عمر دارد.
وی توضیح داد: این کار کمک میکند اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور رشد کند و بسیاری از افرادی که پتانسیل دارند اما نمیتوانند سرمایهگذار جذب کنند، با شرکت در این مسابقه عملاً خود را اثبات میکنند. از طرفی دغدغه سرمایهگذاران نیز کم میشود.
وی افزود: وقتی کسی خود را در یک مسابقه اثبات کرده است و داوران بر روی ایده و طرح او اظهارنظر کردهاند، سرمایهگذار نیز برای سرمایهگذاری اطمینان بیشتری خواهد داشت.
مسابقه «رباتهای شیشه شوی» به سفارش پارک فناوری پردیس معاونت علمی، با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و با نظارت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز این معاونت برگزار میشود.
این مسابقه جایزه نقدی 100 میلیون تومانی و همچنین جایزه تضمین قرارداد خرید خدمات به مبلغ 200 میلیون تومان از تیم برنده توسط پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی را در بردارد.
ارسال به دوستان